سورة الأنبياء - آیت 34

وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ ۖ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ

ترجمہ ترجمان القرآن - مولانا ابوالکلام آزاد

اور (اے پیغمبر) ہم نے تجھ سے پہلے کسی آدمی کو ہمیشگی نہیں دی (اور نہ تیرے لیے ہمیشہ زندہ رہنا ہے) پھر اگر تجھے مرنا ہے تو کیا یہ لوگ ہمیشہ رہنے والے ہیں؟

ابن کثیر - حافظ عماد الدین ابوالفداء ابن کثیر صاحب

خضر علیہ السلام مر چکے ہیں جتنے لوگ ہوئے ، سب کو ہی موت ایک روز ختم کرنے والی ہے ۔ «کُلٰ مَنْ عَلَیْہَا فَانٍ وَیَبْقَیٰ وَجْہُ رَبِّکَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ» ۱؎ (55-الرحمن:26-27) ’ تمام روئے زمین کے لوگ موت سے ملنے والے ہیں ۔ ہاں رب کی جلال و اکرام والی ذات ہی ہمیشہ اور لازوال ہے ‘ ۔ اسی آیت سے علماء نے استدلال کیا ہے کہ خضر علیہ السلام مرگئے ۔ یہ غلط ہے کہ وہ اب تک زندہ ہوں کیونکہ وہ بھی انسان ہی تھے ، ولی ہوں یا نبی ہوں یا رسول ہوں ، تھے تو انسان ہی ۔ ’ ان کفار کی یہ آرزو کتنی ناپاک ہے کہ تم مرجاؤ ؟ تو کیا یہ ہمیشہ رہنے والے ہیں ؟ ‘ ایسا تو محض ناممکن ہے ، دنیا میں تو چل چلاؤ لگ رہا ہے ۔ کسی کو بجز ذات باری کے دوام نہیں ۔ کوئی آگے ہے کوئی پیچھے ۔ پھر فرمایا «کُلٰ نَفْسٍ ذَائِقَۃُ الْمَوْتِ» (آیت35) ’ موت کا ذائقہ ہر ایک کو چکھنا پڑے گا ‘ ۔ امام شافعی رحمتہ اللہ علیہ فرمایا کرتے تھے کہ ” لوگ میری موت کے آرزو مند ہیں تو کیا اس کے بارے میں میں ہی اکیلا ہوں ؟ یہ وہ ذائقہ نہیں جو کسی کو چھوڑ دے “ ۔ پھر فرماتا ہے ” بھلائی برائی سے ، سکھ دکھ سے ، مٹھاس کڑواہٹ سے ، کشادگی تنگی سے ہم اپنے بندوں کو آزما لیتے ہیں تاکہ شکر گزار اور ناشکرا ، صابر اور ناامید کھل جائے ۔ صحت و بیماری ، تونگری ، فقیری ، سختی ، نرمی ، حلال ، حرام ، ہدایت ، گمراہی ، اطاعت ، معصیت ۔ ۱؎ (تفسیر ابن جریر الطبری:440/18:) یہ سب آزمائشیں ہیں ۔ اس میں بھلے برے کھل جاتے ہیں ۔ تمہارا سب کا لوٹنا ہماری ہی طرف ہے ۔ اس وقت جو جیسا تھا کھل جائے گا ۔ بروں کوسزا نیکوں کو جزا ملے گی ‘ ۔