سورة المدثر - آیت 31

وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً ۙ وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا ۙ وَلَا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ ۙ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۚ كَذَٰلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ ۚ وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ ۚ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَىٰ لِلْبَشَرِ

ترجمہ عبدالسلام بھٹوی - عبدالسلام بن محمد

اور ہم نے جہنم کے محافظ فرشتوں کے سوا نہیں بنائے اور ان کی تعداد ان لوگوں کی آزمائش ہی کے لیے بنائی ہے جنھوں نے کفر کیا، تاکہ وہ لوگ جنھیں کتاب دی گئی ہے، اچھی طرح یقین کرلیں اور وہ لوگ جو ایمان لائے ہیں ایمان میں زیادہ ہوجائیں اور وہ لوگ جنھیں کتاب دی گئی ہے اور ایمان والے شک نہ کریں اور تاکہ وہ لوگ جن کے دلوں میں بیماری ہے اور جو کفر کرنے والے ہیں کہیں اللہ نے اس کے ساتھ مثال دینے سے کیا ارادہ کیا ہے؟ اسی طرح اللہ گمراہ کرتا ہے جسے چاہتا ہے اور ہدایت دیتا ہے جسے چاہتا ہے اور تیرے رب کے لشکروں کو اس کے سوا کوئی نہیں جانتا اور یہ باتیں بشر کی نصیحت ہی کے لیے ہیں۔

تسہیل البیان فی تفسیر القرآن - ام عمران شکیلہ بنت میاں فضل حسین

كافروں كی آزمائش: اس گنتی كا ذكر تھا ہی امتحان كے لیے، ایك طرف كافروں كا كفر كھل پڑا۔ دوسری جانب اہل كتاب كا یقین كامل ہوگیا كہ اس رسول كی رسالت حق ہے كیونكہ خود ان كی كتاب میں یہی گنتی ہے۔ تیسری طرف ایمان دار اپنے ایمان میں توانا ہوگئے۔ حضور صلی اللہ علیہ وسلم كی بات كی تصدیق كی اور اپنا ایمان بڑھایا۔ اہل كتاب اور مسلمانوں كو كوئی شك شبہ نہ رہا۔ بیمار دل: یعنی جن كے دلوں میں شك كی بیماری ہے یعنی منافق اور كافر دونوں ہی ہدایت كی باتوں سے محروم رہتے ہیں۔ اسی لیے بیمار دل منافق چیخ اٹھے كہ بھلا بتاؤ كہ یہاں اسے ذكر كرنے میں كیا حكمت ہے۔ اللہ تعالیٰ فرماتا ہے كہ ایسی ہی باتیں بہت سے لوگوں كے ایمان كی مضبوطی كا سبب بن جاتی ہیں اور بہت لوگوں كے شبہ والے دل ڈانوا ڈول ہو جاتے ہیں۔ اور اس میں جو حكمت بالغہ ہوتی ہے اسے صرف اللہ ہی جانتا ہے۔ اللہ كے لشكر: یعنی یہ كفار ومشركین سمجھتے ہیں كہ جہنم میں انیس فرشتے ہی تو ہیں نا، جن پر قابو پانا كون سا مشكل كام ہے۔ لیكن ان كو معلوم نہیں كہ رب كے لشكر تو اتنے ہیں جنھیں اللہ كے سوا كوئی جانتا ہی نہیں۔ صرف فرشتے ہی اتنی تعداد میں ہیں كہ ستر ہزار فرشتے روزانہ اللہ كی عبادت كے لیے بیعت المعمور میں داخل ہوتے ہیں پھر قیامت تك ان كی باری نہیں آئے گی۔(بخاری: ۳۲۰۷، مسلم: ۶۴) لوگوں كو نصیحت ہو: یعنی یہ جہنم اور اس پر مقرر فرشتے، انسانوں كی پند ونصیحت كے لیے ہیں كہ شاید وہ نافرمانیوں سے باز آجائیں۔ ہرگز نہیں: یہ اہل مكہ كے خیالات كی نفی ہے۔ یعنی وہ جو سمجھتے ہیں كہ ہم فرشتوں كو مغلوب كر لیں گے، ہر گز ایسا نہیں ہوگا۔