سورة البقرة - آیت 178

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنثَىٰ بِالْأُنثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ

ترجمہ عبدالسلام بھٹوی - عبدالسلام بن محمد

اے لوگو جو ایمان لائے ہو! تم پر مقتولوں میں بدلہ لینا لکھ دیا گیا ہے، آزاد (قاتل) کے بدلے وہی آزاد (قاتل) اور غلام (قاتل) کے بدلے وہی غلام (قاتل) اور (قاتلہ) عورت کے بدلے وہی (قاتلہ) عورت (قتل) ہوگی، پھر جسے اس کے بھائی کی طرف سے کچھ بھی معاف کردیا جائے تو معروف طریقے سے پیچھا کرنا اور اچھے طریقے سے اس کے پاس پہنچا دینا (لازم) ہے۔ یہ تمھارے رب کی طرف سے ایک قسم کی آسانی اور ایک مہربانی ہے، پھر جو اس کے بعد زیادتی کرے تو اس کے لیے درد ناک عذاب ہے۔

تسہیل البیان فی تفسیر القرآن - ام عمران شکیلہ بنت میاں فضل حسین

زمانۂ جاہلیت میں کوئی نظم و قانون نہ تھا۔ اس لیے زور آور قبیلے کمزور قبیلوں پر جس طرح چاہتے ظلم و جور کا ارتکاب کرلیتے۔ جس كی ایک شکل یہ تھی کہ اگر کسی طاقت ور قبیلے کا کوئی شخص قتل ہوجاتا تو وہ قاتل کو قتل کرنے کے بجائے کئی مردوں بلکہ بسا اوقات پورے قبیلے کو ہی تہس نہس کرنے کی کوشش کرتے اور عورت کے بدلے مرد کو اور غلام کے بدلے آزاد کو قتل کرتے۔ اللہ تعالیٰ نے اس فرق و امتیاز کو ختم کرتے ہوئے فرمایا کہ جو قاتل ہوگا (قصاص) بدلے میں اسی کو قتل کیا جائے گا ۔ قاتل آزاد ہے تو بدلے میں آزاد۔ غلام ہے تو بدلے میں غلام، عورت ہے تو بدلے میں عورت، تمام مسلمانوں کے خون برابر ہیں مرد ہو یا عورت۔ معافی سے مراد: فریقین آپس میں سمجھوتہ کرسکتے ہیں۔ مقتول کے ورثہ کو فیصلہ کا حق ہے كہ (۱) وہ خون بہالینا چاہے تو معروف طریقے سے۔ (۲) اور اگر رضائے الٰہی کے لیے بغیر دیت یعنی معاوضہ لیے بغیر معاف کرنا چاہیں تو كر سكتے ہیں۔ قصاص: قصاص میں لوگوں کے لیے عبرت ہے یعنی صرف جان کا بدلہ جان ہی نہیں بلکہ دانت کا بدلہ دانت اور زخموں کا بدلہ زخم ہے۔ تخفیف اور رحمت: اللہ تعالیٰ نے جہالت اور ناانصافی کے قانون کو ختم کرکے عدل قائم کیا ہے۔ قتل کی حوصلہ شکنی کی۔ انتقامی جذبے سے روکا ہے۔ جان کے بدلے جان لی جائے گی لیکن اگر معاف کردے تو آپس میں راضی نامہ ہوسکتا ہے۔ اللہ کے قانون کے مطابق معافی، قصاص اور دیت ۔ یہ اللہ کی طرف سے مہربانی رحمت اور تخفیف ہے۔ اہل تورات میں قصاص اور معافی تھی اور عیسائیوں میں دیت تھی۔ حدیث میں ہےكہ ((اَلْمُسْلِمُوْنَ تَتَکَافَأُدِمَائَہُمْ)) ’’یعنی مسلمانوں کے خون آپس میں یکساں ہیں‘‘ (ابوداؤد: ۲۷۵۱) رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: ’’مسلمان کافر کے بدلے قتل نہ کیا جائے‘‘۔ ( بخاری :۶۹۱۵)